search-button
cross-out

Κυκλαδίτισσες: Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων

Αρχαιολογική έκθεση σε συνεργασία του Υπουργείου Πολιτισμού- Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης
Κυκλαδίτισσες: Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων

Ίσιδα, Νεικώ, Παρθενίκα, Αλίνη, Μαγία Πούλχρα, Ερμιόνη, Αλεξιβώλα, Άρτεμις, Αθηνά, Θεοκτίστη, Μαξιμίλλα, Ευπορία…

Αυτές είναι μόνο μερικές από τις Κυκλαδίτισσες που θα αφηγηθούν την ιστορία τους στην αρχαιολογική έκθεση με τίτλοΚυκλαδίτισσες: Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδωνπου διοργανώνουν το Υπουργείο Πολιτισμού, μέσω τηςΕφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και το  Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης,από τις 12 Δεκεμβρίου 2024 έως τις 4 Μαΐου 2025. Η  έκθεση, που θα φιλοξενηθεί στο Μέγαρο Σταθάτου, θα παρουσιαστεί  στη συνέχεια αυτούσια στο ανακαινισμένο Αρχαιολογικό Μουσείο Θήρας, το οποίο θα ανοίξει επίσημα τις πύλες του με αυτήν. Επιμελητές της έκθεσης είναι ο Δρ Δημήτρης Αθανασούλης, Διευθυντής Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και οι Επιστημονικοί Διευθυντές του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης Δρ Παναγιώτης Ιωσήφ, Καθηγητής στο Πανεπιστήμιο Radboud της Ολλανδίαςκαι Δρ ΙωάννηςΦάππας, Επίκουρος Καθηγητής Προϊστορικής Αρχαιολογίας του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης.

Η πρώτη πανκυκλαδικήέκθεση που έχει διοργανωθεί ποτέ,παρουσιάζει την ιστορία μέσα από τα μάτια των γυναικών των Κυκλάδων, από την αρχαιότητα μέχρι το 19ο αιώνα. Μια έκθεσηπου συγκεντρώνειστην Αθήνα180 μοναδικά αριστουργήματα από όλα σχεδόν τα μουσεία των νησιώντων Κυκλάδων: την Αμοργό, την Άνδρο, τη Δήλο, τη Θήρα, την Ίο, την Κέα, την Κύθνο, τη Μήλο, τη Μύκονο, τη Νάξο, την Πάρο, τη Σέριφο, τη Σίκινο, τη Σίφνο, τη Σύρο, την Τήνο και τη Φολέγανδρο. Taεκθέματαχρονολογούνται από την πρώιμη προϊστορίαμέχρι και τη γέννηση του ελληνικού κράτους. Έργα μοναδικά, τα περισσότερα από αυτά δεν έχουν ταξιδέψει ποτέ εκτός Κυκλάδων και εκτός του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, ενώ ορισμένα δεν έχουν παρουσιαστεί ποτέ στο κοινό. Δίπλα στα μαρμάρινα κυκλαδικά ειδώλια της πρωτοκυκλαδικής περιόδουτου Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης,ο επισκέπτης θα δει 135 εκθέματα από τις συλλογές της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων και εκθέματα από το Μουσείο Κανελλοπούλου, το Επιγραφικό Μουσείο Αθηνών, την Εφορεία Παλαιοναθρωπολογίας και Σπηλαιολογίας και σημαντικές ιδιωτικές συλλογές.

Η έκθεση αποτελεί την πρώτη κοινή δράση του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης και της Εφορείας Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, σε εφαρμογή του Μνημονίου Συνεργασίας που υπογράφτηκε στις 17 Μαΐου 2024 από την Υπουργό Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη και την Πρόεδρο και Διευθύνουσα Σύμβουλο του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, Σάντρα Μαρινοπούλου, με στόχο τη μελέτη, ανάδειξη και προβολή του κυκλαδικού πολιτισμού στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Όπως αναφέρει η Υπουργός Πολιτισμού, Λίνα Μενδώνη:«Η έκθεση ”Κυκλαδίτισσες: Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων”προσπαθεί να συγκεράσει δύο πάρα πολύ επίκαιρα πράγματα. Το ένα είναι η θέση της γυναίκας διεθνώς και διαχρονικά στην ιστορία και τον  πολιτισμό. Το δεύτερο είναι η νησιωτικότητα. Η νησιωτικότητα είναι αυτή που προσδιορίζει -και προσδιόριζε από την προϊστορική περίοδο μέχρι και τις μέρες μας – την πορεία και το ιστορικό γίγνεσθαι των συγκεκριμένων νησιών. Η γυναίκα είναι αυτή η οποία έχει μία ξεχωριστή θέση στη νησιωτική κοινωνία και αυτό αποτυπώνεται είτε μέσω των λατρειών, σε συγκεκριμένες θεότητες είτε στις γραπτές μαρτυρίες, τις επιγραφές των Κυκλάδων, που ακριβώς έχουν διασώσει το ρόλο της γυναίκας, στον ιδιωτικό χώρο -μέσα από πληθώρα κειμένων- είτε στη δημόσια παρουσία της. Ακόμα και από τον τρόπο του πένθους, έτσι όπως το βιώνουν και έτσι όπως εκδηλώνονται, είναι δηλωτικό της θέσης της γυναίκας σε αυτές τις αρχαίες νησιωτικές κοινωνίες. Η γυναίκα, στη συγκεκριμένη έκθεση, είναι η πρωταγωνίστρια στην ιδιωτική και τη δημόσια σφαίρα: Στην οικογένεια, τη θρησκεία, την οικονομία, την πολιτική. Το δίπολο μεταξύ του περιορισμού και της δυναμικής παρουσίας αντανακλά ταυτόχρονα την ανθεκτικότητα, την προσαρμοστικότητα και την ικανότητα των γυναικών των Κυκλάδων να επανακαθορίζουν την ταυτότητα και το ρόλο τους με βάση τις συνθήκες της εκάστοτε εποχής».

Όπως αναφέρει η Πρόεδρος του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης,Σάντρα Μαρινοπούλου: «Είμαστε περήφανοι που η πρώτη συνεργασία με το Yπουργείο Πολιτισμού και την Εφορεία Αρχαιοτήτων Κυκλάδων, είναι μια μεγάλη αρχαιολογική έκθεση που αφορά τη Γυναίκα. ΤηΓυναίκα του Αιγαίου και την ιστορία της, όπως αυτή εξελίχθηκε στο πέρασμα των αιώνων.  Η συνδιοργάνωση αυτή με το Υπουργείοσηματοδοτεί την έναρξη μιας σειράς κοινών δράσεωνόπως  ερευνητικά προγράμματα, συνέδρια,  εκπαιδευτικές δραστηριότητες, επιστημονικές εκδόσεις, ψηφιακές εφαρμογές αλλά  και το πρώτο Corpus  μαρμάρινων ειδωλίων και αγγείων της πρωτοκυκλαδικής περιόδου που βρίσκονται σε μουσεία και ιδιωτικές συλλογές ανά τον κόσμο. Οι Κυκλαδίτισσες είναι μια “ιστορική” διακυκλαδική έκθεση καθώς συγκεντρώνει για πρώτη φορά τόσα αριστουργήματα των Κυκλάδων μαζί. Για τον λόγο αυτό αποφασίσαμε  με τοΥπουργείο Πολιτισμού να συνεχίσει το ταξίδι της στις Κυκλάδες, για να εγκαινιάσει το ανακαινισμένο Αρχαιολογικό Μουσείο της Θήρας. Είναι και αυτός ένας τρόπος να συμβάλλουμε έμπρακτα στη διάδοση του κυκλαδικού πολιτισμούκαι να προσφέρουμε πίσω στις Κυκλάδες, καθώς αυτές αποτελούν τον λόγο ύπαρξης του Μουσείου μας».

Θέτοντας στο επίκεντρο τη γυναίκα όπως αυτή αναδεικνύεται μέσα από τις μαρτυρίες του παρελθόντος των Κυκλάδων, η έκθεση επιχειρεί να προσεγγίσει τη θέση των γυναικών στις νησιωτικές κοινωνίες, μέσα από μικρές ή μεγαλύτερες «ανείπωτες» ιστορίες που μας αφηγούνται οι ίδιες, είτε μέσα από τα λόγια τους είτε μέσα από τα υλικά τους κατάλοιπα, σχεδόν πάντα όμως μέσα από τα μάτια των ανδρών της εποχής τους. Η έκθεση φέρνει έτσι στο φωςάγνωστους ρόλους των γυναικών στο πέρασμα του χρόνου και πώς οι ρόλοι αυτοί επηρεάστηκαν από τηνησιωτικότητά τους.Θεότητες και μητέρες, ιέρειες, εταίρες, έμποροι, μαχήτριες, διανοούμενες, θρηνωδοί, μάγισσες, μετανάστριες, πρωταγωνιστούν στην έκθεση.

Ο επισκέπτης θα γνωρίσει τις Κυκλαδίτισσες τόσοστο δημόσιο βίο όσο και στην ιδιωτική σφαίρα, στην κοινωνική, πολιτική, θρησκευτική και οικογενειακή ζωή. Μέσα στιςδώδεκα ενότητες, παρουσιάζεται η σχέση τους με τον ερωτισμό, τον θάνατο και τον θρήνο, η συμμετοχή τους σε θρησκευτικά δρώμενα και διονυσιακές εορτές, η βία και οι περιορισμοί που τους επέβαλε η κοινότητα.

Ειδώλια και μεγάλου μεγέθους γλυπτά, αγγεία, κοσμήματα, νομίσματα, επιτύμβιες στήλες και επιγραφές με νομικά κείμενα, τοιχογραφίες, ψηφιδωτά, χαρακτικά, χειρόγραφα και εικόνες που χρονολογούνται από τα προϊστορικά έως τα μεταβυζαντινά χρόνια, συνθέτουν το μωσαΪκό της έκθεσης.

Από τα εκθέματα, πολλά από τα οποία θα μπορούσαν να αποτελέσουν αντικείμενα έκθεσης από μόνα τους,τρία έργα ξεχωρίζουν λόγω μοναδικότητας και μεγέθους:  η κολοσσική Κόρη της Θήρας(2,48 μ. ύψος), ένα από τα ελάχιστα σχεδόν ακέραια αρχαϊκά αγάλματα, το οποίο  θα εκτεθεί για πρώτη φορά στην Ελλάδα, η εμβληματική τοιχογραφία από το Ακρωτήρι της Σαντορίνης που παρουσιάζει τις «Γυναίκες στο Άδυτο», έργο μοναδικό και μνημειακών διαστάσεων (μήκους σχεδόν 4 μ.), αλλά και το ελληνιστικό άγαλμα της Ελαφηβόλου Αρτέμιδος από τη Δήλο, το οποίο για πρώτη φορά θα εκτεθεί εκτός του νησιού.

Η έκθεσηΚυκλαδίτισσες: Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων είναι η δεύτερη της νέας σειράς αρχαιολογικών εκθέσεων «Ανθρώπινες Ιστορίες» του Μουσείου Κυκλαδικής Τέχνης, που προσεγγίζει ιστορίες για τον βίο, τα ήθη και τα έργα θνητών, τα οποία επηρέασαν τη ζωή, τις αντιλήψεις και τη σκέψη των μεταγενέστερων γενεών.

ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΚΘΕΣΗ

Οι Κυκλαδίτισσες διαθέτουν ιστορικά το δυναμισμό που επιβάλει το τοπίο τους: άνυδρο, πετρώδες, απομονωμένο και συνάμα συνδεδεμένο με τα άλλα νησιά, γοητευτικό, μοναδικό. Γυναίκες τολμηρές που συνάπτουν οικονομικές συναλλαγές ή ευεργετούν την κοινότητά τους, ταξιδεύουν από τα πέρατα του κόσμου για να συναντήσουν τη μοίρα τους στην καρδιά του Αρχιπελάγους, δοκιμάζουν τη σχέση τους με το θείο, μεταμορφώνονται σε οσίες και αγίες οι ίδιες. Πάντοτε, επηρεασμένες από τη θάλασσατην ίδια: είτε λόγω των απειλών και των κινδύνων που αυτή εκπροσωπεί, είτε λόγω του πλούτου και της ελευθερίας που προσφέρει.

Γιατί, όμως, οι γυναικείες μορφές από τις Κυκλάδες; Το νησιωτικό σύμπλεγμα προσφέρει πληθώρα πηγών που σχετίζονται με τις γυναίκες και τους πολλαπλούς ρόλους που κλήθηκαν να παίξουν στα νησιά και τις τοπικές κοινωνίες. Ποτέ μέχρι σήμερα δεν επιχειρήθηκε να ειπωθεί η ιστορία τους μέσα από την ανάλυση των αρχαιολογικών, ιστορικών και εθνολογικών τεκμηρίων με τρόπο συνεχή και εύληπτο, ιδιαιτέρως στο πλαίσιο μιας έκθεσης που να απευθύνεται και στο ευρύ κοινό. Η έκθεση θέτει τη γυναίκα των Κυκλάδων στο επίκεντρο όχι μόνο γιατί μπορεί να διηγηθεί την ιστορία των νησιών με έναν διαφορετικό τρόπο σε σχέση με την ιστορία «των ανδρών», αλλά και γιατί οι Κυκλαδίτισσες παρουσιάζουν ενδιαφέρουσες ομοιότητες και διαφοροποιήσεις στους ρόλους τους μέσα στον χρόνο. Είναι αυτές που θεοποιούνται στην προϊστορία και αποτελούν τις θηλυκές και κυρίαρχες εκφράσεις του θείου. Οι γυναίκες που περιθωριοποιούνται στα πρώιμα ιστορικά χρόνια πριν αρχίσουν να καταλαμβάνουν σημαντική έως και κυρίαρχη θέση στην ελληνιστική και ρωμαϊκή περίοδο. Είναι εκείνες οι γυναίκες που ταξιδεύουν, που συναντούν την ευτυχία ή τη μοίρα τους στις Κυκλάδες. Οι θεές και αγίες των θρησκειών των νησιών που προσφέρουν ανακούφιση και γιατρειά, θεραπεύτριες, αντικείμενα λατρείας από την μακρινή προϊστορία μέχρι τις μέρες μας. Αυτές που από θεές της φύσης και της μητρότητας μετατρέπονται σε προστάτιδες της θάλασσας και των ναυτικών. Είναι, τέλος, αυτές που επηρέασαν όσο λίγες τη διαμόρφωση του σύγχρονου ελληνικού κράτους και συνέβαλαν τα μέγιστα στην Ελληνική Επανάσταση ορμώμενες και επηρεασμένες από τη νησιωτικότητα του τόπου τους.

Η έκθεση περιλαμβάνει12 ενότητες:

  1. Ισορροπώντας μεταξύ δύο φύλων
    2. Η προέλευση του κόσμου
    3. Θεές των Νήσων
    4. Θηλυκά Αποτρόπαια
    5. Στα Ιερά
    6. Θεές της θάλασσας
    7. Ταυτότητες γυναικών
    8. Από την Οικουμένη στο Αρχιπέλαγος
    9. Ερωτισμός
    10. Βία
    11. Ο θάνατος με τα δικά τους μάτια
    12. Πρόσωπα

Η μουσειογραφική μελέτη της έκθεσης εκπονήθηκε από τους τρεις επιμελητές, ενώ για τον αρχιτεκτονικό σχεδιασμό υπήρξε στενή συνεργασία τους με την αρχιτέκτονα Δέσποινα Τσάφου και την Κατερίνα Αποστόλου.

Η έκθεση συνοδεύεται από δίτομο κατάλογοο οποίος περιλαμβάνει δοκίμια σημαντικών μελετητών και εκτενή λήμματα των αντικειμένων της έκθεσης, πολλά από τα οποία δημοσιεύονται για πρώτη φορά. Ο πρώτος τόμος του καταλόγου αποτελείται από 520 σελίδες και παρουσιάζει όλα τα αντικείμενα της έκθεσης ανά ενότητα. Επίσης, με στόχο την προαγωγή της έρευνας για τις γυναίκες στις Κυκλάδες,  θα διοργανωθεί σχετικό επιστημονικό συνέδριο την Άνοιξη.


ΔΑΝΕΙΣΤΕΣ ΤΩΝ ΕΡΓΩΝ

Αρχαιολογικό Μουσείο Δήλου
Αρχαιολογικό Μουσείο Πάρου
Μουσείο Προϊστορικής Θήρας
Αρχαιολογικό Μουσείο Θήρας
Αρχαιολογικό Μουσείο Ίου
Αρχαιολογική Συλλογή Σερίφου
Αρχαιολογική Συλλογή Αμοργού
Μονή Παναγιάς Χοζοβιώτισσας – Αμοργός
Αρχαιολογικό Μουσείο Άνδρου
Αρχαιολογική Συλλογή Κύθνου
Αρχαιολογικό Μουσείο Μυκόνου
Αρχαιολογικό Μουσείο Νάξου
Αρχαιολογικό Μουσείο Σίφνου
Αρχαιολογικό Μουσείο Τήνου
Αρχαιολογικό Μουσείο Κέας
Αρχαιολογικό Μουσείο Μήλου
Αρχαιολογικό Μουσείο Σύρου
Αρχαιολογική Συλλογή Φολεγάνδρου
Αρχαιολογική Συλλογή Σικίνου
Καϊρειος Βιβλιοθήκη – Άνδρος
Μουσείο Παύλου και Αλεξάνδρας Κανελλοπούλου
Επιγραφικό Μουσείο
Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος
Γενικά Αρχεία του Κράτους
Βιβλιοθήκη Ιδρύματος Λασκαρίδη
Μουσείο Μπενάκη
Εφορεία Παλαιοανθρωπολογίας – Σπηλαιολογίας

«Κυκλαδίτισσες: Άγνωστες ιστορίες γυναικών των Κυκλάδων»

12 Δεκεμβρίου 2024 μέχρι 4Μαΐου 2024
Μέγαρο Σταθάτου

Ξεναγήσεις κοινού:
Aπό 21/12 και κάθε Πέμπτη, 18:00 – 19:00 και κάθε Σάββατο και Κυριακή, 13:00 – 14:00
20 άτομα ανά ξενάγηση
Οι κρατήσεις για τις ξεναγήσεις πραγματοποιούνται μόνο ηλεκτρονικά στο cycladic.gr

Ώρες λειτουργίας:
Δευτέρα, Τετάρτη, Παρασκευή, Σάββατο: 10.00-17.00
Πέμπτη: 10.00-20.00
Κυριακή: 11.00-17.00
Τρίτη: Κλειστή

Εορταστικό Ωράριο από τις 17/12
Δευτέρα, Τρίτη, Τετάρτη, Σάββατο: 10:00-17:00
Πέμπτη, Παρασκευή: 10:00-20:00
Κυριακή: 11:00-17:00
* Την Τρίτη 17/12 οι Μόνιμες Εκθέσεις, το Cycladic Shop και το Cycladic Café δεν θα είναι προσβάσιμα.

*Κλειστά τις αργίες: 25/12, 26/12 και 1/1
Το εορταστικό ωράριο ισχύει έως 6/1


Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης
Μέγαρο Σταθάτου/ Βασιλίσσης Σοφίας & Ηροδότου 1
106 74, Αθήνα
Τηλ.: (+30) 210 7228321-3
W: www.cycladic.gr
Facebook: @CycladicArtMuseum
Instagram: @cycladic_museum

LinkedIn: The Museum of Cycladic Art

Ακολουθήστε το zinapost.gr στο Google News και δείτε πρώτοι όλες τις ειδήσεις για Lifestyle, Showbiz, Gossip News και αποκλειστικά βιντεο.

Life

Latest

Ανθή Φακιδάρη: Γνωρίστε την  πρώτη Ελληνίδα που περπάτησε στην πασαρέλα της “Victoria Secret”
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ

Ανθή Φακιδάρη: Γνωρίστε την πρώτη Ελληνίδα που περπάτησε στην πασαρέλα της “Victoria Secret”

Πραγματοποιήθηκε το συνέδριο της Ένωσης Ποινικολόγων στη Θεσσαλονίκη
Ελλάδα

Πραγματοποιήθηκε το συνέδριο της Ένωσης Ποινικολόγων στη Θεσσαλονίκη

Απολογήθηκε ο  35χρονος κατηγορούμενος για τη σεξουαλική κακοποίηση 14χρονης  σε κοσμοπολίτικο νησί- Τι ισχυρίστηκε και πως χαρακτήρισε όσα λέει το κορίτσι
Videos

Απολογήθηκε ο 35χρονος κατηγορούμενος για τη σεξουαλική κακοποίηση 14χρονης σε κοσμοπολίτικο νησί- Τι ισχυρίστηκε και πως χαρακτήρισε όσα λέει το κορίτσι

Η Ζήνα Κουτσελίνη στο Bazaar του συλλόγου Ελπίδα: Είμαι σίγουρη πως η Μαριάννα  Βαρδινογιάννη από εκεί ψηλά θα είναι περήφανη για τους συνεχιστές της…
Videos

Η Ζήνα Κουτσελίνη στο Bazaar του συλλόγου Ελπίδα: Είμαι σίγουρη πως η Μαριάννα Βαρδινογιάννη από εκεί ψηλά θα είναι περήφανη για τους συνεχιστές της…

Δεκτό έγινε το αίτημα του αστυνομικού για να εξεταστεί από ψυχίατρο η 35χρονη σύζυγός του
Videos

Δεκτό έγινε το αίτημα του αστυνομικού για να εξεταστεί από ψυχίατρο η 35χρονη σύζυγός του

Yπόθεση αστυνομικού: Το πρόσωπο που γνώριζε για την κακοποίηση στα παιδιά και την αστυνομικό και δεν έκανε τίποτα
Videos

Yπόθεση αστυνομικού: Το πρόσωπο που γνώριζε για την κακοποίηση στα παιδιά και την αστυνομικό και δεν έκανε τίποτα

Μανώλης  Σφακιανάκης για υπόθεση αστυνομικού: «Δεν μπορούμε να μιλάμε για παιδική πορνογραφία, αν δεν δούμε στοιχεία – Η κρυπτογράφηση είναι απαραβίαστη»
Videos

Μανώλης Σφακιανάκης για υπόθεση αστυνομικού: «Δεν μπορούμε να μιλάμε για παιδική πορνογραφία, αν δεν δούμε στοιχεία – Η κρυπτογράφηση είναι απαραβίαστη»

Λάθος εφέ παραμόρφωσε την φωνή του Α. Κανάκη – Ξέσπασαν στα γέλια οι Boomers
ΤΗΛΕΟΡΑΣΗ

Λάθος εφέ παραμόρφωσε την φωνή του Α. Κανάκη – Ξέσπασαν στα γέλια οι Boomers

zinapost.gr