Επιστροφή στο δημοτικό – Όλα όσα πρέπει να γνωρίζουν οι γονείς
Όπως φαίνεται, μάλλον τα παιδιά θα επιστρέψουν στο σχολείο από την 1η Ιουνίου αφού έδωσε το πράσινο φως και ο καθηγητής λοιμωξιολογίας και εκπρόσωπος του υπουργείου Υγείας για τον κορονοϊό, Σωτήρης Τσιόδρας. Ξεκάθαρα θετικός ο Σωτήρης Τσιόδρας για άνοιγμα των σχολείων. «Ενώ υπάρχουν επιχειρήματα για επιστροφή στο σχολείο, πολλοί λένε πως η επιστήμη δεν έχει φτάσει στο επίπεδο για 100% […]Όπως φαίνεται, μάλλον τα παιδιά θα επιστρέψουν στο σχολείο από την 1η Ιουνίου αφού έδωσε το πράσινο φως και ο καθηγητής λοιμωξιολογίας και εκπρόσωπος του υπουργείου Υγείας για τον κορονοϊό, Σωτήρης Τσιόδρας.
Ξεκάθαρα θετικός ο Σωτήρης Τσιόδρας για άνοιγμα των σχολείων.
«Ενώ υπάρχουν επιχειρήματα για επιστροφή στο σχολείο, πολλοί λένε πως η επιστήμη δεν έχει φτάσει στο επίπεδο για 100% ασφάλεια. Τώρα δεν υπάρχουν δεδομένα πως τα παιδιά είναι 100% ασφαλές να επιστρέψουν στα σχολεία. Δείχνουν ότι τα παιδιά δεν διατρέχουν άμεσο κίνδυνο. Υπάρχουν όμως και παιδιά που θα περάσουν βαριά τη νόσο και παιδιά που περνούν το σπάνια φλεγμονώδες σύνδρομο. Το συμπέρασμα δεν είναι πως δεν συμβαίνουν αυτά, αλλά ότι συμβαίνουν πολύ σπάνια. Να μη μένουμε όμως σε αυτά τα σπάνια ευρήματα.
Ο ιός αυτός αντιμετωπίζεται με ιδιαίτερο τρόπο, αλλά δεν μπορεί να σταματήσει τη ζωή. Οι λόγοι υπέρ του επιχειρήματος για επιστροφή στα σχολεία
Πρώτον, υπάρχει ανισότητα στην εκπαίδευση για παιδιά που δεν έχουν μεγάλη οικονομική δυνατότητα.
Δεύτερον, υπάρχει κόστος σε χαμένη εκπαιδευτική γνώση. Πολλά παιδιά δεν παρακολουθούσαν στο εξωτερικό ολοκληρωτικά την εκπαίδευση.
Τρίτον, αναγνωρίζονται περισσότερες επιπτώσεις στην πνευματική και ψυχική υγεία των παιδιών. Ας μην υποτιμάμε την επιρροή του σχολείου στην κοινωνικοποίηση των παιδιών.
Τέταρτον, υπάρχουν οικονομικοί λόγοι. Το κόστος της μη παρακολούθησης θα είναι πάντα υψηλότερο για ένα παιδί που ζει σε ένα περιβάλλον με προβλήματα.
Τέλος, είναι σημαντικό να ξέρει κανείς τι θα κάνει το παιδί που δεν θα πάει σχολείο. Αν είναι σπίτι, σε απομόνωση, θα είναι ασφαλέστερο. Αν όμως βγαίνει να παίζει στη γειτονιά, τότε εκτίθεται σε κίνδυνο. Οριζόντιες αποφάσεις είναι δύσκολο να λαμβάνονται.
Το άνοιγμα των σχολείων για τα μικρά παιδιά παραμένει ένα σύνθετο δίλημμα. Υπάρχουν αρκετά υπέρ και κάποιοι ενδοιασμοί. Από την άλλη η δεδομένη χρονική στιγμή μοιάζει η καταλληλότερη για να επιστρέψουν τα περισσότερα παιδιά, υπό προϋποθέσεις, στην κανονικότητα που τους στερήσαμε. Κατά τη γνώμη μου τα οφέλη είναι περισσότερα από τους κινδύνους. Κι όσο περνά ο καιρός, το κοινωνικό κόστος του να κρατά κανείς σχολεία κλειστά θα μεγενθύνεται. Μπορούν να επιστρέψουν στα δημοτικά τα παιδιά μας με κανόνες υγιεινής. Με απόσταση, προσαρμοσμένα στην λειτουργία του σχολείου. Στην ασφάλεια των παιδιών και των εργαζομένων».
Τι θα ισχύει με την επιστροφή των παιδιών στο δημοτικό
Θα ισχύουν τα γενικά προληπτικά μέτρα κατά της διασποράς του νέου κορονοϊού SARS-CoV-2 και άλλων ιών του αναπνευστικού, που ισχύουν και στις άλλες εκπαιδευτικές μονάδες που έχουν ήδη ανοίξει.
1. Οδηγίες ατομικής υγιεινής:
- Παραμονή κατ’οίκον και αποχή από την παρακολούθηση μαθημάτων ή την εργασία οποιουδήποτε ατόμου εμφανίζει συμπτώματα λοίμωξης αναπνευστικού.
- Αποφυγή στενής επαφής, εφόσον αυτό είναι δυνατό, με οποιοδήποτε άτομο εμφανίζει συμπτώματα από το αναπνευστικό, όπως βήχα ή πταρμό.
- Αποφυγή επαφής χεριών με τα μάτια, τη μύτη και το στόμα για τη μείωση του κινδύνου μόλυνσης.
- Αποφυγή κοινής χρήσης των μολυβιών, των στυλό, των μαρκαδόρων και άλλων προσωπικών αντικειμένων.
- Σε βήχα ή φτέρνισμα, κάλυψη της μύτης και του στόματος με το μανίκι στο ύψος του αγκώνα ή με χαρτομάντιλο, απόρριψη του χρησιμοποιημένου χαρτομάντιλου στους κάδους απορριμμάτων και επιμελές πλύσιμο των χεριών.
- Απαγορεύεται τα παιδιά να πίνουν νερό απευθείας από τη βρύση με το στόμα, καθώς και να χρησιμοποιούν κοινά σκεύη όπως ποτήρια και μπουκάλια.
- Τακτικό και επιμελές πλύσιμο των χεριών με υγρό σαπούνι και νερό, για τουλάχιστον 20 δευτερόλεπτα όταν είναι εμφανώς λερωμένα, και οπωσδήποτε πριν τη λήψη τροφής και υγρών, μετά την επίσκεψη στην τουαλέτα και μετά από πιθανή επαφή με εκκρίσεις ή άλλα σωματικά υγρά.
- Θα ακολουθεί προσεκτικό στέγνωμα χεριών με χάρτινες χειροπετσέτες μιας χρήσης και απόρριψή τους στους κάδους απορριμμάτων.
- Η υγιεινή των χεριών με χρήση αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος που θα βρίσκεται κοντά στην είσοδο της αίθουσας διδασκαλίας, θα πρέπει να εφαρμόζεται υπό την εποπτεία εκπαιδευτικού της τάξης, πριν από κάθε είσοδο και έξοδο των παιδιών από την αίθουσα.
Συστήνεται η εφαρμογή αλκοολούχου αντισηπτικού διαλύματος πριν και μετά τη χρήση εξοπλισμού, όπως πληκτρολόγιο υπολογιστή, σε περίπτωση που αυτός είναι κοινόχρηστος.
2. Οδηγίες καθαρισμού και εφαρμογής απολυμαντικού σε επιφάνειες:
Διευκρινίζεται ότι ο καθαρισμός και η απολύμανση έτσι όπως περιγράφονται στις παρούσες οδηγίες αποτελούν διαδικασίες που ήδη εφαρμόζονταν καθημερινά στις σχολικές μονάδας της χώρας.
Ως καθαρισμός ορίζεται η διαδικασία απομάκρυνσης ρύπων και μικροβίων με τρίψιμο με σαπούνι και νερό, ενώ ως απολύμανση η καταστροφή μικροβίων, αφού έχει προηγηθεί καθαρισμός, με απολυμαντικά όπως η οικιακή χλωρίνη ή οι αλκοόλες.
Η εφαρμογή απολυμαντικού σε επιφάνειες με τρίψιμο θεωρείται επαρκής και είναι η πλέον συνιστώμενη μέθοδος απολύμανσης παγκοσμίως κατά του ιού SARS-CoV-2. Άλλες μέθοδοι απολύμανσης όπως ο ψεκασμός ή η εκνέφωση με απολυμαντικές ουσίες, δεν θεωρούνται απαραίτητες ούτε συνιστώνται για την επιδημία COVID-19.
Συστηματικός και επαρκής αερισμός όλων των χώρων κυρίως στα διαλείμματα.
Πέρα από τις συνήθεις εργασίες καθαρισμού, συχνός καθαρισμός των λείων επιφανειών που χρησιμοποιούνται συχνά (π.χ. πόμολα, χερούλια,
κουπαστή από σκάλες ή κιγκλίδωμα, βρύσες, πληκτρολόγια υπολογιστών κοινής χρήσης, διακόπτες, τηλέφωνα, κλπ), καθώς και των χώρων της τουαλέτας. Ο καθαρισμός πρέπει να περιλαμβάνει τρίψιμο με κοινά καθαριστικά, δηλαδή υγρό σαπούνι ή απορρυπαντικό και νερό. Ακολούθως, στις επιφάνειες αυτές πρέπει να γίνεται τοπική εφαρμογή απολυμαντικού όπως διάλυμα οικιακής χλωρίνης αρχικής συγκέντρωσης περίπου 5% (1 μέρος οικιακής χλωρίνης αραιωμένο σε 50 μέρη νερό ή 20 ml οικιακής χλωρίνης σε σύνολο 1000 ml νερού) ή αλκοολούχο αντισηπτικό.
Οι εργασίες καθαρισμού να γίνονται με χρήση γαντιών, απλής μάσκας και στολή εργασίας. Τα γάντια, μετά τη χρήση τους, να απορρίπτονται και να ακολουθεί υγιεινή των χεριών.
Η χρήση γαντιών μιας χρήσης δεν αντικαθιστά σε καμιά περίπτωση το πλύσιμο των χεριών.
O ψεκασμός και το πιτσίλισμα (splashing) κατά τη διάρκεια της καθαριότητας και ως μέθοδος απολύμανσης θα πρέπει να αποφεύγεται. Ο ψεκασμός ενδέχεται να προκαλέσει την παραγωγή μολυσματικού αερολύματος, η αποτελεσματικότητά του είναι αβέβαιη, και ενέχει αυξημένο κίνδυνο έκθεσης του χρήστη σε τοξικές ουσίες.
Τήρηση κοινωνικών αποστάσεων και περιβαλλοντικά μέτρα
- Τήρηση απόστασης 1,5 μέτρου μεταξύ των θέσεων (θρανίων) των μαθητών
- Αποφυγή δραστηριοτήτων και αθλοπαιδιών που απαιτούν σωματική εγγύτητα
- Σε σειρές αναμονής, όπως για κυλικεία εάν λειτουργούν, τουαλέτα και είσοδο-έξοδο από την αίθουσα, τήρηση περίπου 2 μέτρων απόστασης
- Μέριμνα για την αποφυγή ανάμιξης παιδιών διαφορετικών τμημάτων και τάξεων τόσο κατά τη διάρκεια της διδασκαλίας όσο και στα διαλείμματα και εάν υπάρχει η δυνατότητα προαυλισμός σε διαφορετικό χρόνο και χώρο
- Οι αίθουσες διδασκαλίας να είναι αποκλειστικά για συγκεκριμένο τμήμα μαθητών εάν είναι εφικτό, ώστε σε περίπτωση εμφάνισης ύποπτου ή επιβεβαιωμένου κρούσματος να περιορίζεται ο αριθμός των στενών επαφών
- Η χρήση μάσκας από τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας είναι προαιρετική και με την προϋπόθεση να γίνεται ορθή χρήση κατόπιν σχετικής
εκπαίδευσης.
- Τι θέλουν οι μαμάδες;
Οι απόψεις διίστανται. Κάποιοι γονείς θέλουν να επιστρέψουν τα παιδιά τους στο σχολείο, ενώ κάποιοι άλλοι έχουν τις αμφιβολίες τους.
«Να επιστρέψουν τα παιδιά στο σχολείο γιατί δεν έχουν όλα τα παιδιά πρόσβαση στην τηλεκπαιδευση και δεν είναι το ίδιο με την φυσική παρουσία στο σχολείο…. Επίσης τα παιδιά τώρα που ανοίγει ο καιρός όλοι μέρα έξω είναι, έρχονται σε επαφή με άλλα παιδιά, τι περισσότερο μπορούν να πάθουν στο σχολικό περιβάλλον..», σχολίασε μια μαμά.
«Φυσικά και θέλω να γυρίσει στον παιδικό σταθμό…όλα μαζί είναι έξω στις πλατείες, στην θάλασσα, στους ζωολογικού κήπους, στα σούπερ μάρκετ, στο σχολείο θα την πατήσουν; το θεωρώ λίγο άστοχο.. Κ βέβαια οποία μανούλα θέλει το κρατάει σπίτι.. Να μπορεί ο καθένας να αποφασίζει», έγραψε μια άλλη.
«Φυσικά και δε θέλω να επιστρέψει! Τα παιδιά του Δημοτικού δε μπορούν να ακολουθήσουν τους κανόνες υγιεινής και να συμμορφωθούν όπως πρέπει με οδηγίες. Δεν υπάρχει λόγος για 10-15 μέρες να βάλουμε σε κίνδυνο ευπαθείς και μη ομάδες!», ήταν η απάντηση μιας άλλης μαμάς.
«Έχω παιδάκι στο νηπιαγωγείο, και από 11 Μαρτίου, είμαστε σπίτι. Εγώ δουλεύω τηλεργασία, και η καθημερινότητα είναι δραματικά βασανιστική και για εμένα και για το παιδί.
Δεν είναι φυσιολογικό να βλέπει μια μαμά να δουλεύει, αντι να το απασχολεί.
Ωραία αυτά τα εμπνευσμένα περί απόλαυσης αλλά Όχι δεν κατάφερα να απολαύσω το παιδί μου, ούτε κι αυτό εμένα.
Κι αν τελικά χάσω την δουλειά μου, θα είναι καταστροφικό για όλους!»
«Φυσικά και θέλω να ανοίξουν και τα σχολεία, και οι παιδικοί σταθμοί, πρέπει να γυρίσω στην δουλειά μου!»
Πηγή: mothersblog.gr