Σιχαίνομαι τους φλύαρους, τους φαγάδες και αυτούς που τα ξέρουν όλα…
Με δύο γονείς ηθοποιούς, τον πατέρα θιασάρχη, επικεφαλής του Δραματικού Θιάσου Πρόοδος, η πρώτη της επαφή με το θέατρο ήταν ως βρέφος σε περιοδεία των γονέων της στο έργο «Ο αμαξάς των Άλπεων».Η Μαρίκα Κοτοπούλη αισθάνθηκε το θέατρο με το πρώτο φως της ζωής της, αφού γεννήθηκε σχεδόν κυριολεκτικά πάνω στο θεατρικό σανίδι, όταν η μητέρα της «καταληφθείσα επί σκηνής από τας ωδίνας του τοκετού», όπως περιέγραφε μια εφημερίδα της εποχής, «μετεφέρθη κακώς έχουσα εις την οικίαν της, ένθα έφερεν εις φως τον τελευταίον γόνον των Κοτοπούληδων».
Με δύο γονείς ηθοποιούς, τον πατέρα θιασάρχη, επικεφαλής του Δραματικού Θιάσου Πρόοδος, η πρώτη της επαφή με το θέατρο ήταν ως βρέφος σε περιοδεία των γονέων της στο έργο «Ο αμαξάς των Άλπεων». Ο πρώτος ρόλος της ήταν σε επιθεώρηση, σε ηλικία πέντε ετών, όπου υποδύθηκε μια μαθήτρια. Έως το 1901 εμφανιζόταν στο πλάι των γονιών της σε διάφορα έργα, ακόμη και του κλασικού ρεπερτορίου, σε πολλές πόλεις της Ελλάδας, τη Σμύρνη και την Κωνσταντινούπολη.
Στο Βασιλικό Θέατρο και το αρχαίο δράμα στη δημοτική γλώσσα
Το 1902 προσελήφθη στο Βασιλικό Θέατρο, ενώ στο ξεκίνημα αντιμετώπισε εχθρότητα από μερίδα συναδέλφων της, εξαιτίας του νεαρού της ηλικίας της. Το ταλέντο της αναγνωρίστηκε γρήγορα από τους κριτικούς κι αυτό ενέτεινε τον ανταγωνισμό με την ευνοούμενη των ανακτόρων ηθοποιό Άννα Φραγκοπούλου. Το ντεμπούτο της στο Βασιλικό Θέατρο ήταν ο ρόλος του Πουκ στο «Όνειρο θερινής νυκτός».
Σημαντική στιγμή στην καριέρα της νεαρής Κοτοπούλη υπήρξε η συμμετοχή της στην τριλογία του Αισχύλου Ορέστεια το 1903, όπου η απαγγελία για πρώτη φορά αρχαίου δράματος στη δημοτική γλώσσα προκάλεσε σεισμό στα θεατρικά και κοινωνικά δεδομένα της εποχής. Οι οπαδοί της καθαρεύουσας, οι οποίοι υποκινήθηκαν από τον καθηγητή του Πανεπιστημίου Γεώργιο Μιστριώτη, αντέδρασαν βίαια, προκλήθηκαν επεισόδια με τραυματίες και έναν νεκρό (τα λεγόμενα Ορεστειακά) και η συνέχεια των παραστάσεων διακόπηκε.
Το θέατρο «Μαρίκας Κοτοπούλη»
Έγινε θιασάρχης το 1908 και το 1912 εγκαταστάθηκε στο θέατρο «Ομονοίας», το οποίο μετονομάστηκε σε «Μαρίκας Κοτοπούλη» και το 1936 μετακόμισε στο «Ρεξ» της οδού Πανεπιστημίου.
Στις αρχές του 1929 η Κοτοπούλη συνέστησε την «Ελευθέραν Σκηνήν», σε συνεργασία με τον χρονογράφο και θεατρικό συγγραφέα Σπύρο Μελά και με τη σύμπραξη του γαμπρού της Μήτσου Μυράτ. Η δημιουργία του θιάσου είχε σχεδιαστεί ως αντίβαρο στην επικείμενη σύσταση του Εθνικού Θεάτρου.
Γρήγορα, όμως, οι οικονομικές αποτυχίες ορισμένων επιλογών της «Ελευθέρας Σκηνής» οδήγησαν τον Μελά στην απόφαση να αποχωρήσει από το σχήμα, επιλέγοντας την προώθηση των συμφερόντων του μέσω του Εθνικού.
Η Αμερική και η τελευταία εμφάνιση
Μετά τη διάλυση του θιάσου, η Κοτοπούλη, μαζί με μια ομάδα ηθοποιών, έφυγε τον Οκτώβριο του 1930 για παραστάσεις στις ΗΠΑ, όπου παρέμεινε μέχρι τον Ιανουάριο του 1932.
Η επιθυμία της να δημιουργήσει ένα θεατρικό σχήμα που θα ήταν το αντίπαλο δέος του Εθνικού Θεάτρου πραγματοποιήθηκε όταν επέστρεψε από την Αμερική και έφτιαξε έναν θίασο με την άλλοτε ανταγωνίστριά της, Κυβέλη, ο οποίος γνώρισε σημαντική επιτυχία.
Κατά τη διάρκεια του πολέμου η παρουσία της Κοτοπούλη στο θεατρικό σανίδι αραίωσε. Η τελευταία της εμφάνιση πραγματοποιήθηκε το 1952, στην Ερμούπολη της Σύρου.
Πέθανε αιφνιδίως από καρδιακή ανακοπή στην Αθήνα στις 11 Σεπτεμβρίου 1954, σε ηλικία 67 ετών.
Η συνέντευξη στα «Αθηναϊκά Νέα« το 1936
Τρώτε πολύ;
Αναλόγως των εισπράξεων του θεάτρου μου.
Τι πίνετε;
Τσιγάρο.
Ποια είνε η καλλίτερη στιγμή της ημέρας σας;
Η νύξ.
Πόσες ώρες κοιμάσθε;
Εννοείτε ορθία;
Τι ώρα ξυπνάτε το πρωί;
Απαντήστε μου πρώτα στην ανωτέρω ερώτησι.
Σας αρέσει ο περίπατος;
Οι ορειβασίες, ξυπόλυτη.
Τι ιδέαν έχετε δια τα σπορ;
Τι εννοείτε;
Γυμνάζεσθε καθόλου;
Εις την Αγγλικήν.
Ποίαν ηθοποιόν προτιμάτε;
Την Κυβέλη υπό τον όρο κι’εκείνη να πη εμένα.
Πηγαίνετε στον κινηματογράφο;
Κάθε πρωί.
Ποίος αστήρ σας αρέσει;
Ο ήλιος του Ιουλίου.
Σας αρέσουν τα ταξείδια;
Του Ιουλίου Βερν.
Σας αρέσει η μουσική;
-ο ραδιόφωνο ως… έπιπλο.
Ποίον συνθέτη προτιμάτε;
Τον κατασκευαστή του … ανωτέρω.
Ποίος ζωγράφος είνε της αρεσκείας σας;
Ο Συνοικισμός, γι’ αυτό και τον κατοικώ.
-Τι αγαπάτε πιο πολύ στον κόσμο;
Τον πολύ κόσμο στο θέατρό μου.
Ποια είνε η αναψυχή σας;
Δυό παραστάσεις την ημέρα και πρόβα το πρωί.
Είσθε προληπτική;
Όταν βλέπω άδειο το θέατρό μου υποπτεύομαι πως κάτι κακό συμβαίνει.
Τι φοβάσθε περισσότερο;
Τα ποντίκια και τους κακούς συγγραφείς.
Τι είνε η αδυναμία σας;
35 οκάδες.
Τι προτιμάτε; Τις ξανθές ή τις μελαχροινές;
Θα ρωτήσω τον άνδρα μου και θα σας πω.
Τα γαλανά μάτια η τα μαύρα;
Ίδε ανωτέρω.
Θέλετε να είσθε πλουσία;
Θεός φυλάξοι.
Κινδυνεύσατε ποτέ στη ζωή σας;
Όταν έπαιζα την Δυσδαιμόνα με τον Γαβριηλίδη Οθέλλο.
Έχετε αδυναμία σε κανένα ζώο;
Η μετριοφροσύνη μου με εμποδίζει να σας απαντήσω.
Έχετε τίποτε για μασκότ;
Το πρώτο μαξιλάρι που μου ρίξανε.
Τι συχαίνεσθε περισσότερο;
Τους φλύαρους, τους φαγάδες, αυτούς που τα ξέρουν όλα και… τα σκόρδα.
Αυτό τον καιρό έχετε καμμιά ιδιαίτερη επιθυμία;
Είσθε αδιάκριτος.
Τι θα παίξετε τώρα;
Κουν-Καν.
Ποιες είνε οι επιδιώξεις σας;
Να κερδίσω.
in.gr