Πανελλήνιες:Πως οι γονείς μπορούν να στηρίξουν τα παιδιά που δίνουν εξετάσεις;
Γράφει η Ξένια Ι. Παρασκευοπούλου Σχολική Ψυχολόγος Συνεργάτης Τμήματος Ψυχο-παιδαγωγικής αξιολόγησης και διάγνωσης προβλημάτων συμπεριφοράς, ΜΗΤΕΡΑ Ο μήνας Ιούνιος, για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου και τις οικογένειές τους, είναι συνδεδεμένος με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Μια δοκιμασία ιδιαίτερα στρεσογόνα, κατά την οποία ο κάθε εμπλεκόμενος χρειάζεται την κατάλληλη στήριξη και καθοδήγηση για το καλύτερο δυνατό […]Γράφει η
Ξένια Ι. Παρασκευοπούλου
Σχολική Ψυχολόγος
Συνεργάτης Τμήματος Ψυχο-παιδαγωγικής αξιολόγησης και διάγνωσης προβλημάτων συμπεριφοράς, ΜΗΤΕΡΑ
Ο μήνας Ιούνιος, για τους μαθητές της Γ’ Λυκείου και τις οικογένειές τους, είναι συνδεδεμένος με τις Πανελλαδικές Εξετάσεις. Μια δοκιμασία ιδιαίτερα στρεσογόνα, κατά την οποία ο κάθε εμπλεκόμενος χρειάζεται την κατάλληλη στήριξη και καθοδήγηση για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα.
Τι θα είναι χρήσιμο να κάνει ο ίδιος ο υποψήφιος λίγες μέρες πριν τις πανελλαδικές εξετάσεις;
- Καλός ύπνος, σωστή διατροφή με υγιεινές και θρεπτικές τροφές.
- Επικοινωνία με φίλους και συζητήσεις για ευχάριστα θέματα.
- Δραστηριότητες που φέρνουν ηρεμία και χαλάρωση.
- Μια γρήγορη, αλλά ουσιαστική επανάληψη.
- Εξοικονόμηση δυνάμεων και όχι εξαντλητική μελέτη.
- Αισιόδοξες σκέψεις.
Πώς μπορώ λοιπόν ως γονιός να στηρίξω τον υποψήφιο που σε λίγες μέρες θα κληθεί να συμμετάσχει στις Πανελλαδικές Εξετάσεις;
- Φροντίζω να εξασφαλίσω ένα ήρεμο περιβάλλον χωρίς εντάσεις, φασαρίες αγωνίες και ανατροπές.
- Όταν το παιδί μου θέλει να συζητήσει μαζί μου, τον ακούω προσεκτικά και αποδέχομαι το συναίσθημα του. Κάθε αίσθημα άγχους και αγωνίας είναι αποδεκτό ή αναμενόμενο.
- Αποφεύγω να δίνω κατευθύνσεις με συγκεκριμένες οδηγίες προκειμένου να μειωθεί το άγχος του υποψηφίου. Αντίθετα, μπορώ να τον παρακινήσω να σκεφτεί δικούς του τρόπους χαλάρωσης, εμπνέοντας τον με κάποιες δικές μου ιδέες.
- Υπενθυμίζω τις προηγούμενες επιτυχίες του υποψηφίου. Στα προηγούμενα σχολικά χρόνια σίγουρα θα έχει ξαναβρεθεί σε στιγμές αγωνίας τις οποίες όμως κατάφερε να βγάλει εις πέρας με επιτυχία.
- Επικαλούμαι δικές μου εμπειρίες αποτυχίας στη ζωή. Έχω υπάρξει κι εγώ μαθητής και σίγουρα έχω βιώσει κι εγώ άγχος και στρες, αλλά και αποτυχίες. Περιγράφω πως τις βίωσα και πως τις αντιμετώπισα.
- Αποφεύγω να λέω στον υποψήφιο φράσεις όπως «δεν έχεις λόγο να έχεις άγχος», «είσαι τέλειος», «είσαι απόλυτα ικανός». Έτσι αυξάνω το ρίσκο να εντείνω ακόμα περισσότερο το άγχος και να δημιουργήσω μεγαλύτερες προσδοκίες και απαιτήσεις.
- Αφήνω στην κρίση του υποψηφίου να επιλέξει τα πρόσωπα με τα οποία θέλει να μιλήσει και να συναναστραφεί. Δεν τον πιέζω να επικοινωνήσει με άτομα που απλώς μπορεί να του προκαλέσουν ακόμα περισσότερο άγχος.
- Δίνω ευκαιρίες και παρακινώ σε δραστηριότητες χαλαρώσεις διασκέδασης και ξεκούρασης.
- Επιβραβεύω την προσπάθεια που έχει κάνει ο υποψήφιος από την αρχή της προετοιμασίας του, μέχρι και την τελευταία στιγμή, χωρίς να στέκομαι στο πιθανό αποτέλεσμα.
- Υπενθυμίζω και εξασφαλίζω με κάθε τρόπο στο παιδί μου ότι η αγάπη και η πίστη μου στις ικανότητες του δεν θα αλλάξει όποιο κι αν είναι το αποτέλεσμα. Η σχέση μας δεν πρόκειται να κλονιστεί από μία ενδεχόμενη αστοχία η αποτυχία.
Ας έχουμε λοιπόν όλοι στο νου μας ότι οι Πανελλαδικές Εξετάσεις δεν είναι αυτοσκοπός. Είναι ένα μέσο για να πετύχει ο κάθε υποψήφιος έναν ακαδημαϊκό στόχο. Δεν είναι όμως και το μοναδικό!
Άλλωστε, υπάρχουν «πολλοί δρόμοι που οδηγούν στη Ρώμη», και η «Ρώμη» είναι η προσωπική ολοκλήρωση, όπως και αν την έχει ορίσει ο καθένας από εμάς.
Καλή επιτυχία!